07 Julai 2010

PERTANDINGAN BLOGGING 2010 - ENTRI PERTAMA


MENJEJAK BUDAYA MELAYU

Aku anak Melayu jati. Aku dilahirkan dan dibesarkan sebagai anak Melayu. Keluargaku amat prihatin akan pentingnya kami dua beradik mengetahui adat resam dan budaya orang Melayu agar tinggi budi pekerti kami sebagai anak Melayu. Agar kami berdua tidak lupa akan cara kehidupan orang Melayu.

Setelah kami dewasa kami mula menjelajah. Kami meminati kehidupan berbilang bangsa dan budaya di Singapura. Dalam perjalanan kami menjelajah dari sebuah negara ke negara yang lain, kami meraih banyak pengalaman dan pengajaran darinya, terutama sekali dari segi cara kehidupan rakyat sesebuah negara itu atau dalam erti kata lain budaya mereka.

Namun ini tidak bermaksud kami lupa akan budaya Melayu dan mudah terpengaruh dengan budaya-budaya luar. Bahkan kami dua bersaudara lebih akrab dengan budaya Melayu dan bangga dengan budaya itu sehingga kadangkala kami dapat mempengaruhi orang luar untuk mendekati budaya kami. Antara kebanggaan budaya kami ialah peradaban orang Melayu.

Banyak yang ingin saya ketengahkan, namun saya akan memfokuskan entri-entri Blog saya kepada Kesenian Melayu dan Peradaban Orang Melayu.

Tiada ulasan: