01 Julai 2014

LATIHAN LISAN - TEKS BACAAN



Hari ini remaja zaman sekarang lebih suka menggunakan internet kerana ia lebih menarik dan bersifat interaktif. Namun mereka tidak tahu bahawa terdapat etika dalam menggunakan internet. Ramai remaja menggunakan internet untuk bersembang dengan rakan-rakan atau mencari kenalan baru. terdapat juga keburukan dan kebaikan dalam penggunaan internet ini.

Keburukannya adalah ada ramai pengguna internet yang suka ke lelaman yang tidak sesuai untuk mereka seperti lelaman lucah dan menengok video-video lucah. Mereka perlu sedar terdapat pengguna internet yang mampu menceroboh ke dalam akaun pengguna internet lain dengan tujuan untuk merosakkan reputasi seseorang itu.

Satu lagi keburukan internet ialah ada yang menggunakan internet untuk menyebarkan fitnah atau berita palsu yang boleh menjejas keharmonianAda juga bermain judi dan memain permainan yang tidak sah.Ada juga menghina orang di blog ataupun dimana-mana.Dan juga muat turun video-video dan permainan tanpa izin.Sikap tidak bertanggungjawab ini boleh menyebabkan hidup orang susah.Kita boleh menyinggung perassan orang yang ada di sekitar kita tetapi kita tidak akan tahu.

Satu kebaikan pula adalah ramai orang menggunakan internet untuk bersembang dan berkenalan melalui Facebook atau Instagram. Lelaman sosial ini juga telah mendatangkan hasil kepada remaja yang ingin berjinak-jinak dengan dunia perniagaan memandangkan mereka boleh memasarkan produk keluaran mereka dengan mudah dan langsung kepada pelanggan.

Tiada ulasan: